ASALAMUALAIKUM DAN SALAM MESRA KEPADA SEMUA PELAWAT BLOG BUGISBUKANPATI.BLOGSPOT.COM.BLOG INI BUKAN BLOG POLITIK ATAU BLOG UNTUK MEMECAH BELAHKAN MASYARAKAT DISABAH.KEWUJUDAN BLOG INI SEKADAR INGIN MEMBERI PENJELASAN KEPADA UMUM,BAHAWA SUKU KAUM BUGIS YANG ADA DISABAH DAN MEMILIKI PENGENALAN DIRI YANG SAH TIDAK BOLEH DICOP ATAU DILABEL SEBAGAI PENDATANG TANPA IZIN ATAU SINGKATANNYA PATI DAN BLOG INI TIDAK BERMAKSUD UNTUK MENENTANG MANA-MANA ORGANISASI YANG ADA DISABAH.SEKIRANYA ADA ARTIKEL SAYA YANG TERLALU KASAR PENGGUNAAN AYATNYA.PEMBACA BOLEH BERIKAN KOMEN ATAU PENDAPAT YANG BERNAS DIKOTAK CBOX YANG TELAH DISEDIAKAN DIBLOG INI DAN SAYA AKAN MEMADAMKAN ARTIKEL TERSEBUT DARI BLOG INI DENGAN SERTA MERTA.







Bendera Malaysia dikenali sebagai Jalur Gemilang, mengandungi 14 jalur merah dan putih (melintang) yang sama lebar bermula dengan jalur merah di sebelah atas dan berakhir dengan jalur putih di sebelah bawah, tanda keanggotaan yang sama dalam persekutuan 13 buah negeri dan 1 kerajaan persekutuan - Johor, Kedah, Kelantan, Melaka, Negeri Sembilan, Pahang, Pulau Pinang, Perak, Perlis, Sabah,Sarawak, Selangor dan Terengganu dan Kerajaan Persekutuan.


Bahagian yang berwarna biru tua di atas sebelah kiri membawa ke bawah hingga atas jalur merah yang kelima itu maknanya perpaduan rakyat Malaysia. Bahagian biru tua itu mengandungi anak bulan tanda Agama Islam - agama bagi Persekutuan (Malaysia).


Bintang pecah 14 itu tanda perpaduan 13 buah negeri dan Kerajaan Persekutuan. Warna kuning pada anak bulan dan bintang itu ialah warna Diraja bagi Duli-duli Yang Maha Mulia Raja-raja.


Sumber:http://ms.wikipedia.org/wiki/Bendera_Malaysia



Penyambung rezeki nelayan Bugis

>> Isnin, 21 Disember 2009

Penyambung rezeki nelayan Bugis

Hendra menghulurkan barangan kepada Mokhtar dan Iwan untuk dibawa naik ke bagang di laut Kimanis, Papar, Sabah.


TRADISI masyarakat etnik Bugis di Sabah mengusahakan kelong atau bagang bukan setakat terhad pada bagang jongkong mudah alih. Bagi pengusaha bagang tetap di pantai Kimanis, dekat Papar, perusahaan berkenaan diwarisi dari nenek moyang mereka sejak 1970-an.

Bagi Mokhtar Alimani, 50, sejak mengusahakan bagang kira-kira 10 tahun lalu, ia adalah sumber rezeki utama keluarganya. Dengan hasil jualan bilis dan pelbagai jenis ikan itulah, Mokhtar mampu memastikan kesinambungan kehidupan keluarganya.

Namun, berbeza dengan bagang mudah alih yang menggunakan jongkong atau bot besar di Teluk Darvel, Laut Sulawesi di pantai timur Sabah, operasi bagang tetap di pantai Kimanis di Laut China Selatan tidak memerlukan petrol pada jumlah yang banyak untuk menggerakkan jana kuasa buat menyinari lampu tempat bilis bermain.


Cukup dengan menggunakan lima liter petrol bagi menggerakkan jana kuasa kecil untuk menghidupkan lampu dan minyak tanah untuk menghidupkan dapur merebus bilis, Mokhtar sudah mampu memastikan bagang seluas 5x5 meter dan setinggi kira-kira lima meter dari muka laut memberikan pulangan memuaskan.

Pada ketika bulan gelap yang hanya boleh diukur ketentuan malamnya berdasarkan pusingan bulan Islam, Mokhtar yang dibantu anak saudaranya, Hendra Gunawan dan seorang anak jirannya Iwan Ismail yang masih bersekolah dalam tingkatan tiga, akan menurunkan pukat bermata halus sebelum mentari terbenam kira-kira jam 6 petang.

Dengan membiarkan sebiji lampu bersinar sepanjang malam sebagai penarik kehadiran bilis dan pelbagai jenis ikan yang lain, udang serta sotong, Mokhtar dan pembantunya mengisi waktu yang terluang dengan memancing.

Hendra menarik kayu engkol atau 'winch' untuk menarik naik pukat bagang.

Duri jahan, pari, jenahak, merah, ketak lantai, serukut dan pelbagai jenis ikan yang bermain di sekitar kayu nibung yang berfungsi sebagai tiang bagang, pastinya akan tersangkut pada mata kail yang dipasang dengan umpan tamban dan kembung.

Setiap kali pukat ditarik naik sebelum mentari terbit kira-kira jam 6 pagi, Mokhtar dan pembantunya akan mengasingkan bilis mengikut gred tertentu daripada gred A hinggalah gred C. Bilis berkenaan harus terus direbus segera dalam periuk yang dibakar dengan menggunakan dapur minyak gas.

Bilis yang dibawa pulang ke rumah harus dijemur seharian sebelum dijual pada harga antara RM6 hingga RM12 mengikut gred. Selain itu, ikan yang dikail dijual di kedai pekan Kimanis.

Namun pada ketika ribut melanda, Mokhtar dan pembantunya tidak mampu berpatah kembali ke daratan, selain menyerahkan ketentuan nasib kepada Yang Maha Khaliq.
Mokhtar dan Iwan mengasingkan bilis yang ditarik naik di pelantar bagang.

Bagi Mokhtar, tradisi masyarakat etnik Bugis itu sudah sebati dengan jiwanya dan pastinya akan diperturunkan kepada anak-anaknya suatu hari nanti sebagai penerus kesinambungan pengusaha bagang.

dipetik dari sumber http://www.bharian.com.my

0 ulasan:

Arung Palakka, Putra Terbaik Tanah Bugis



Arung Palakka (lahir di lamatta, mario-ri wawo, soppeng , 15 september 1634 wafat di bontoala 6 april 1696 dalam usia 61 tahun) adalah sultan bone dari tahun 1972-1696. Saat masih jadi pangeran, ia memimpin kerajaannya dalam meraih kemerdekaan dari kesultanan gowa pada tahun 1660-an. Ia bekerjasama dengan belanda dalam merebut kotamakassar.Palakka membawa suku bugis menjadi kekuatan maritim besar dan mendominasi kawasan tersebut selama hampir seabad. Arung Palakka bergelar “La Tan-ri tatta To urong To-ri SompaE Petta MalampE’E Gemme’na Daeng Serang To’ Appatunru Paduka Sri Sultan Sa’admuddin, [MatinroE-ri Bontoawala], Arung Bone.



BIOGRAFI


Lahir di lamatta, Mario ri Wawo, Soppeng, Tanggal 15 september 1634, anak dari Lapottobunna, Arung Tanah Tengnga dengan istrinya, We Tan-ri Suwi, Datu Mario-ri Wawo, anak dari La tan-ri Ruwa Paduka sri sultan adam, arumpone bone. Arung Palakka meninggal di bontoala, kerajaan gowa (sekarang kabupaten Gowa) pada tanggal 6 april 1969 di makamkan di bontobiraeng.



PERNIKAHAN

-Menikah pertama dengan Arung Kaju (bercerai)
-Menikah ke dua kalinya dengan sira Daeng Talele karaeng ballajawa pada 16 maret 1668 (bercarai pada 26 januari 1671), (lahir pada 10 september 1634, meninggal 11 februari 1721), sebelumya istri dari karaeng bontomaronu, dan karaeng karunrung’ Abdul hamid, mantan tuma bicara-butta gowa, anak perempuan dari I-MALLEWAI Daeng Manasa karaeng mataoya, karaeng cendrana dan kadang sebagai Tumalailng gowa, oleh istrinya, daeng mangeppe, anak dari I-mallingkaang daeng mannyon-ri karaeng matoaya sultan abdullah awwal al-islam, karaeng tallo.

-Menikah ketiga kalinya di soppeng, 20 juli 1673 dengan We tan-ri pau adda sange datu ri watu [matinroe_ri madello] datu soppeng, sebelumnya istri dari la suni, adatuwang sidendreng, dan anak perempuan dari La tan-ri bali beowe II, datu ri soppeng.

-Menikah ke empat kalinya pada 14 september 1684, dengan Daeng marannu, karaeng laikang (meninggal pada 6 mei 1720), sebelumnya istri dari karaeng bontomanopo muhammad, dan anak dari pekampi daeng mangempa karaeng bontomanonu, gowa.



ARUMPONE BONE


Menggantikan ibunya sebagai datu Mario_ri Wawo ke 15. Mendapatkan gelar arung palakka sebagai hadiah membebaskan rakyatnya dari penjajahan makassar. Di akui oleh belanda sebagai arung pattiru, palette, dan palakka di bone dan dautu mario-ri wawo di soppeng, bantaeng, dan bontoala, 1670.





Prinsip Orang Bugis

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْم

Prinsip Orang Bugis

  • 1. Keturunan yang diajarkan bagaimana mempertahankan kehormatan keluarga.
  • 2. Keturunan yang dibesarkan dengan memandang perempuan sebagai simbol kehormatan keluarga.
  • 3. Keturunan yang diajarkan untuk menjaga martabat orang lain dan dirinya sendiri.
  • 4. Keturunan yang diajarkan untuk tidak tunduk kepada orang lain.
  • 5. Keturunan yang ingin bebas merdeka berjuang dan berusaha untuk bertahan hidup.
  • 6. Keturunan yang berabad abad mentalnya telah dibentuk dan ditempa dengan keras oleh gelombang
  • 7. Keturunan yang diajarkan berani menghadapi masalah dan tidak lari dari kenyataan hidup.dan
  • 8. Keturunan yang berani berbicara hanya jika ada BUKTI.

(SALAMA TOPADA SALAMA)

SUMBER: http://www.rappang.com/2009/11/prinsip-orang-bugis.html


keterangan

SILA KLIK "DISINI" UNTUK PENJELASAN TENTANG BLOG SAYA

Hidup memerlukan pengorbanan,
Pengorbanan memerlukan perjuangan,
Perjuangan memerlukan kekuatan,
Kekuatan memerlukan keyakinan,
Keyakinan menentukan kejayaan,
Kejayaan membawa kebahagiaan...
Hidup tanpa cita-cita adalah mati
Cita-cita tanpa usaha adalah mimpi






SENARAI BLOG SAYA

Satisfaction.com Free Comment Codes Satisfaction.com Free Comment Codes

  © Blogger templates Shiny by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP