ASALAMUALAIKUM DAN SALAM MESRA KEPADA SEMUA PELAWAT BLOG BUGISBUKANPATI.BLOGSPOT.COM.BLOG INI BUKAN BLOG POLITIK ATAU BLOG UNTUK MEMECAH BELAHKAN MASYARAKAT DISABAH.KEWUJUDAN BLOG INI SEKADAR INGIN MEMBERI PENJELASAN KEPADA UMUM,BAHAWA SUKU KAUM BUGIS YANG ADA DISABAH DAN MEMILIKI PENGENALAN DIRI YANG SAH TIDAK BOLEH DICOP ATAU DILABEL SEBAGAI PENDATANG TANPA IZIN ATAU SINGKATANNYA PATI DAN BLOG INI TIDAK BERMAKSUD UNTUK MENENTANG MANA-MANA ORGANISASI YANG ADA DISABAH.SEKIRANYA ADA ARTIKEL SAYA YANG TERLALU KASAR PENGGUNAAN AYATNYA.PEMBACA BOLEH BERIKAN KOMEN ATAU PENDAPAT YANG BERNAS DIKOTAK CBOX YANG TELAH DISEDIAKAN DIBLOG INI DAN SAYA AKAN MEMADAMKAN ARTIKEL TERSEBUT DARI BLOG INI DENGAN SERTA MERTA.







Bendera Malaysia dikenali sebagai Jalur Gemilang, mengandungi 14 jalur merah dan putih (melintang) yang sama lebar bermula dengan jalur merah di sebelah atas dan berakhir dengan jalur putih di sebelah bawah, tanda keanggotaan yang sama dalam persekutuan 13 buah negeri dan 1 kerajaan persekutuan - Johor, Kedah, Kelantan, Melaka, Negeri Sembilan, Pahang, Pulau Pinang, Perak, Perlis, Sabah,Sarawak, Selangor dan Terengganu dan Kerajaan Persekutuan.


Bahagian yang berwarna biru tua di atas sebelah kiri membawa ke bawah hingga atas jalur merah yang kelima itu maknanya perpaduan rakyat Malaysia. Bahagian biru tua itu mengandungi anak bulan tanda Agama Islam - agama bagi Persekutuan (Malaysia).


Bintang pecah 14 itu tanda perpaduan 13 buah negeri dan Kerajaan Persekutuan. Warna kuning pada anak bulan dan bintang itu ialah warna Diraja bagi Duli-duli Yang Maha Mulia Raja-raja.


Sumber:http://ms.wikipedia.org/wiki/Bendera_Malaysia



Bagang Bugis

>> Isnin, 21 Disember 2009


Bagang Bugis

Oleh Hassan Omar

Pukat jerut jejas rezeki nelayan bilis

GELAP pekat malam di Teluk Darvel, Laut Sulawesi berhampiran pantai Kunak, Sabah dihiasi cahaya lampu bulat yang dijana melalui jana kuasa 16 kuasa kuda.

Perairan kira-kira enam batu nautika dari jeti di pantai Kunak seolah-olah pesta yang dilimpahi cahaya lampu dari puluhan kelong atau lebih dikenali sebagai `bagang' di kalangan anggota masyarakat tempatan.


Pada jam 4 pagi, pemilik bagang, Siti Asiah Hamid yang berusia lewat 30-an sudah berada dalam perahu yang bergerak perlahan menuju bagang yang diwarisi daripada bapanya sejak kira-kira 10 tahun lalu.

Setengah jam kemudian, ibu kepada empat anak berusia antara dua hingga 14 tahun itu sudah memanjat tiang bagang untuk menjejakkan kaki di pelantar jongkong atau bot tanpa enjin sepanjang kira-kira 15.2 meter.

Empat pekerja yang diupah oleh Siti Asiah mengusahakan bagang itu sudah lebih awal berada di atas bagang. Sejurus sebelum mentari terbenam di ufuk barat kira-kira jam 6 petang, mereka sudah menurunkan pukat bagang.

Mereka masih lena diulit mimpi di atas pangkin yang dikepung dengan dinding papan yang mampu memuatkan kira-kira enam pekerja.

Jongkong diperbuat daripada kayu berlian yang tahan menerima hakisan air laut itu adalah struktur utama bagang. Di kiri dan kanan jongkong yang di tengahnya tercacak tiang kayu bintangor setinggi kira-kira 12.1 meter, dipasangkan kayu pemegang pukat yang disebut sebagai kayu gelegar sepanjang kira-kira 13 meter.

Dengan 120 batang gelegar, masing-masing 60 di kiri dan 60 di kanan jongkong, pukat yang diikat kemas padanya, berfungsi sebagai perangkap bilis, kembung, selayang, tulai, sotong, udang dan pelbagai jenis ikan lain.

Deruman enjin jana kuasa menguasai suasana di atas bagang. Lapan lampu bulat yang masing-masing di kiri dan kanan bagang menerangi permukaan laut buat menarik kehadiran bilis dan pelbagai khazanah laut yang lain bermain-main di bawahnya.

Pekerja bagang menarik pukat dengan menggunakan kayu engkol atau 'winch' di perairan kira-kira lima batu nautika dari pantai Kunak dai Teluk Darvel, Laut Sulawesi, Kunak.

Pukat bermata halus diikat kemas menggunakan kira-kira 200 wayar pada gelegar. Pukat diperbuat daripada nilon itu diturunkan hingga mencecah kira-kira 14 meter dalam laut. Sejurus sebelum mentari terbenam, ia diturunkan dengan kaedah melepaskan tali utama yang diikat pada bahagian tertentu pada pukat yang bersambung dengan gelegar.

Bahagian hujung pukat pula diikat tali yang bersambung pada dua kayu engkol atau `winch' yang berfungsi sebagai penarik utama ketika pukat ditarik naik sejurus sebelum mentari muncul di ufuk timur.

Selepas menunaikan solat Subuh dan menjamah beberapa keping pisang goreng yang dibawa Siti Asiah dari rumahnya di Kampung Pengkalan, Kunak, empat pekerja mula menarik pukat dari hujung bagang.

Satu demi satu pukat diikat pada gelegar. Kocakan air laut menandakan bilis dan pelbagai jenis ikan lain berpusu-pusu mencuba melepaskan diri daripada pukat. Namun segala jenis ikan itu tidak mampu melepaskan diri dan terpaksa mengikut urutan pukat yang ditarik naik mengiring ke arah hujung pukat.

Menjelang mentari terbit kira-kira jam 6 pagi, bahagian hujung pukat yang bersambung dengan kayu engkol ditarik naik. Ribuan bilis, kembung, tulai, selayang, sotong, udang dan pelbagai jenis ikan lain mencuba melepaskan diri, lalu menghasilkan kocakan kuat air laut di hujung pukat.

Segala hasil tangkapan itu dimasukkan terus ke dalam perut perahu yang sudah sedia menunggu di bahagian bawah bagang di hujung pukat.

Bilis paling tinggi nilainya. Bilis basah dijual di jeti Kampung Pengkalan kepada peraih pada harga antara RM2 hingga RM2.40 satu kilogram (kg), manakala tamban (70 sen), kembung (RM4), tulai (RM5), tongkol (RM6), selayang (RM3) dan udang (RM20).

Bagaimanapun, jika Siti Asiah menjemur bilis antara satu hingga dua hari (bergantung kepada cuaca), beliau mampu menjualnya antara RM7 hingga RM8 satu kg.

"Ada peraih sanggup datang ke bagang untuk membeli bilis. Purata satu bakul bilis seberat 50 kilo saya jual RM120. Ketika bulan gelap, pernah saya mendapat bilis kira-kira lima tan (kira-kira 5,000 kg).

"Hanya kami, orang Bugis yang mengusahakan bagang. Mungkin ada satu atau dua pengusaha bagang daripada etnik lain seperti Suluk dan Bajau. Kami sudah mengusahakan bagang secara turun- temurun sejak 1970-an lagi. Ketika itu nenek moyang kami menggunakan bot kecil.

"Sejak 1985, kami mula menggunakan jongkong. Untuk membina satu bagang sekarang memerlukan antara RM70,000 hingga RM90,000 kerana kayu berlian mahal. Jongkong tak ada enjin. Kalau nak gerakkan, kami tolak dengan perahu. Selalunya, kami berpindah-randah. Kalau di sini tak ada bilis, kami pindah ke tempat lain," ujarnya.

Namun, mengusahakan penangkapan bilis sekarang tidak sama dengan kira-kira 10 atau 20 tahun lalu. Kemunculan pukat jerut yang diusahakan nelayan bot besar sedikit sebanyak menyebabkan hasil tangkapan bagang semakin berkurangan.

Setiap hasil jualan harus ditolak kos diesel. Sementara pemilik bagang berhak memperoleh 50 peratus daripada hasil jualan, pekerja pula membahagikan 50 peratus bakinya sesama mereka.

Sehubungan itu, pengusaha bagang merayu kerajaan memberi peluang kepada mereka membeli diesel pada harga subsidi seperti yang dinikmati nelayan konvensional yang lain bagi membantu mengurangkan beban operasi.

Info: Bagang mudah alih

  • 15.2 meter - panjang jongkong atau bot tanpa enjin

  • 12.1 meter - tiang utama di tengah jongkong

  • 13 meter - panjang kayu gelegar pemegang pukat

  • 120 - kayu gelegar, masing-masing 60 di kiri dan 60 di kanan jongkong

  • 200 - wayar pengikat pukat pada gelegar

  • 14 meter - pukat diturunkan ke dalam laut

  • 16 kuasa kuda jana kuasa

  • 16 lampu bagang, masing-masing 8 di kiri dan 8 di kanan jongkong

  • Diwarisi masyarakat etnik Bugis di Sabah dari satu generasi ke satu generasi.



  • 0 ulasan:

    Arung Palakka, Putra Terbaik Tanah Bugis



    Arung Palakka (lahir di lamatta, mario-ri wawo, soppeng , 15 september 1634 wafat di bontoala 6 april 1696 dalam usia 61 tahun) adalah sultan bone dari tahun 1972-1696. Saat masih jadi pangeran, ia memimpin kerajaannya dalam meraih kemerdekaan dari kesultanan gowa pada tahun 1660-an. Ia bekerjasama dengan belanda dalam merebut kotamakassar.Palakka membawa suku bugis menjadi kekuatan maritim besar dan mendominasi kawasan tersebut selama hampir seabad. Arung Palakka bergelar “La Tan-ri tatta To urong To-ri SompaE Petta MalampE’E Gemme’na Daeng Serang To’ Appatunru Paduka Sri Sultan Sa’admuddin, [MatinroE-ri Bontoawala], Arung Bone.



    BIOGRAFI


    Lahir di lamatta, Mario ri Wawo, Soppeng, Tanggal 15 september 1634, anak dari Lapottobunna, Arung Tanah Tengnga dengan istrinya, We Tan-ri Suwi, Datu Mario-ri Wawo, anak dari La tan-ri Ruwa Paduka sri sultan adam, arumpone bone. Arung Palakka meninggal di bontoala, kerajaan gowa (sekarang kabupaten Gowa) pada tanggal 6 april 1969 di makamkan di bontobiraeng.



    PERNIKAHAN

    -Menikah pertama dengan Arung Kaju (bercerai)
    -Menikah ke dua kalinya dengan sira Daeng Talele karaeng ballajawa pada 16 maret 1668 (bercarai pada 26 januari 1671), (lahir pada 10 september 1634, meninggal 11 februari 1721), sebelumya istri dari karaeng bontomaronu, dan karaeng karunrung’ Abdul hamid, mantan tuma bicara-butta gowa, anak perempuan dari I-MALLEWAI Daeng Manasa karaeng mataoya, karaeng cendrana dan kadang sebagai Tumalailng gowa, oleh istrinya, daeng mangeppe, anak dari I-mallingkaang daeng mannyon-ri karaeng matoaya sultan abdullah awwal al-islam, karaeng tallo.

    -Menikah ketiga kalinya di soppeng, 20 juli 1673 dengan We tan-ri pau adda sange datu ri watu [matinroe_ri madello] datu soppeng, sebelumnya istri dari la suni, adatuwang sidendreng, dan anak perempuan dari La tan-ri bali beowe II, datu ri soppeng.

    -Menikah ke empat kalinya pada 14 september 1684, dengan Daeng marannu, karaeng laikang (meninggal pada 6 mei 1720), sebelumnya istri dari karaeng bontomanopo muhammad, dan anak dari pekampi daeng mangempa karaeng bontomanonu, gowa.



    ARUMPONE BONE


    Menggantikan ibunya sebagai datu Mario_ri Wawo ke 15. Mendapatkan gelar arung palakka sebagai hadiah membebaskan rakyatnya dari penjajahan makassar. Di akui oleh belanda sebagai arung pattiru, palette, dan palakka di bone dan dautu mario-ri wawo di soppeng, bantaeng, dan bontoala, 1670.





    Prinsip Orang Bugis

    بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْم

    Prinsip Orang Bugis

    • 1. Keturunan yang diajarkan bagaimana mempertahankan kehormatan keluarga.
    • 2. Keturunan yang dibesarkan dengan memandang perempuan sebagai simbol kehormatan keluarga.
    • 3. Keturunan yang diajarkan untuk menjaga martabat orang lain dan dirinya sendiri.
    • 4. Keturunan yang diajarkan untuk tidak tunduk kepada orang lain.
    • 5. Keturunan yang ingin bebas merdeka berjuang dan berusaha untuk bertahan hidup.
    • 6. Keturunan yang berabad abad mentalnya telah dibentuk dan ditempa dengan keras oleh gelombang
    • 7. Keturunan yang diajarkan berani menghadapi masalah dan tidak lari dari kenyataan hidup.dan
    • 8. Keturunan yang berani berbicara hanya jika ada BUKTI.

    (SALAMA TOPADA SALAMA)

    SUMBER: http://www.rappang.com/2009/11/prinsip-orang-bugis.html


    keterangan

    SILA KLIK "DISINI" UNTUK PENJELASAN TENTANG BLOG SAYA

    Hidup memerlukan pengorbanan,
    Pengorbanan memerlukan perjuangan,
    Perjuangan memerlukan kekuatan,
    Kekuatan memerlukan keyakinan,
    Keyakinan menentukan kejayaan,
    Kejayaan membawa kebahagiaan...
    Hidup tanpa cita-cita adalah mati
    Cita-cita tanpa usaha adalah mimpi






    SENARAI BLOG SAYA

    Satisfaction.com Free Comment Codes Satisfaction.com Free Comment Codes

      © Blogger templates Shiny by Ourblogtemplates.com 2008

    Back to TOP