ASALAMUALAIKUM DAN SALAM MESRA KEPADA SEMUA PELAWAT BLOG BUGISBUKANPATI.BLOGSPOT.COM.BLOG INI BUKAN BLOG POLITIK ATAU BLOG UNTUK MEMECAH BELAHKAN MASYARAKAT DISABAH.KEWUJUDAN BLOG INI SEKADAR INGIN MEMBERI PENJELASAN KEPADA UMUM,BAHAWA SUKU KAUM BUGIS YANG ADA DISABAH DAN MEMILIKI PENGENALAN DIRI YANG SAH TIDAK BOLEH DICOP ATAU DILABEL SEBAGAI PENDATANG TANPA IZIN ATAU SINGKATANNYA PATI DAN BLOG INI TIDAK BERMAKSUD UNTUK MENENTANG MANA-MANA ORGANISASI YANG ADA DISABAH.SEKIRANYA ADA ARTIKEL SAYA YANG TERLALU KASAR PENGGUNAAN AYATNYA.PEMBACA BOLEH BERIKAN KOMEN ATAU PENDAPAT YANG BERNAS DIKOTAK CBOX YANG TELAH DISEDIAKAN DIBLOG INI DAN SAYA AKAN MEMADAMKAN ARTIKEL TERSEBUT DARI BLOG INI DENGAN SERTA MERTA.







Bendera Malaysia dikenali sebagai Jalur Gemilang, mengandungi 14 jalur merah dan putih (melintang) yang sama lebar bermula dengan jalur merah di sebelah atas dan berakhir dengan jalur putih di sebelah bawah, tanda keanggotaan yang sama dalam persekutuan 13 buah negeri dan 1 kerajaan persekutuan - Johor, Kedah, Kelantan, Melaka, Negeri Sembilan, Pahang, Pulau Pinang, Perak, Perlis, Sabah,Sarawak, Selangor dan Terengganu dan Kerajaan Persekutuan.


Bahagian yang berwarna biru tua di atas sebelah kiri membawa ke bawah hingga atas jalur merah yang kelima itu maknanya perpaduan rakyat Malaysia. Bahagian biru tua itu mengandungi anak bulan tanda Agama Islam - agama bagi Persekutuan (Malaysia).


Bintang pecah 14 itu tanda perpaduan 13 buah negeri dan Kerajaan Persekutuan. Warna kuning pada anak bulan dan bintang itu ialah warna Diraja bagi Duli-duli Yang Maha Mulia Raja-raja.


Sumber:http://ms.wikipedia.org/wiki/Bendera_Malaysia



Bugis local kerja buruh

>> Jumaat, 4 Disember 2009


Gambar-gambar dibawah ini bukan gambar pati tapi gambar-gambar rakan bugis local yang bekerja dibeberapa sektor buruh disabah dan dengan cara ini pati dapat dikurangkan kerana sektor buruh telah diambil alih oleh kami bugis local.
bertani dengan menanam tembakau boleh mendatangkan keuntungan lumayan daripada berangan-angan tanpa berusaha.
Tubuh badan bukan ukuran untuk bekerja dalam kem-kem kayu balak disabah.


Ada banyak lagi gambar-gambar rakan bugis local saya yang bekerja dalam sektor buruh disabah.Maaf gambar kurang jelas kerana kabus pagi terlalu tebal.

Read more...

BERTANI

Bugis local bertani dikundasang


Read more...

Fikir-fikirkanlah sendiri

PEKAN KENINGAU ADA RAMAI BUGIS,BAJJAU,SULOK DAN OM TIMUR TAPI PEMBANGUNAN PEKAN KENINGAU BEGITU CEPAT MAJU BERBANDING TEMPAT LAIN YANG MEJORITI PENDUDUKNYA ADALAH KDM.MENGAPA INI BOLEH TERJADI??



PHOTO PEKAN KENINGAU DECEMBER 2009

Kadang kala saya juga pening dan bingung memikirkan situasi yang melanda di Sabah sekarang ini.Saya juga cukup hairan kenapa isu pendatang saja yang hangat diperkatakan disabah sedangkan ada banyak lagi isu penting yang boleh kita bincangkan melalui blog ke blog.Bukan saya tidak suka isu pendatang tanpa izin ini diperdebatkan tapi kalau ianya berterusan tanpa ada tindak balas dari pihak tertentu pun tiada gunanya juga.Lama-kelamaan isu pati ini jadi terbiasa dan tidak lagi diperdulikan oleh pihak yang berwajib kerana semua blogger sabahan telah memberi pandangan yang bersifat perkauman.Ada lebih baik jika kita berfikir bagaimana cara untuk membangunkan negeri sabah tanpa bantuan buruh asing selaras dengan cara kita menulis dan membaca artikel sendiri dan melaksanakannya tanpa perlu bantuan dari pihak ketiga.Mungkin cara penulisan artikel saya agak mengelirukan tapi ini adalah satu-satunya cara untuk membuatkan corak pemikiran kita terbuka kepada corak sebenar dalam ketidak termampuan diri dan orang sekeliling kita untuk memikirkan apa yang kita fikirkan.Seseorang yang berfikiran terbuka sudah pasti tidak akan terus-terusan memperkatakan perkara yang orang lain telah bahas bertahun-tahun yang lalu.Cuba kita lihat suratkabar yang menggunakan tajuk yang sama pada muka hadapan setiap hari,sudah tentu orang tidak akan membelinya kerana dianggap tajuk akbar tersebut telah berulang kali diguna pakai.Sebaliknya jika tajuk surat kabar tersebut setiap hari bertukar tajuk sudah tentu ramai orang yang akan membelinya kerana ingin mengetauhi berita terbaru yang dimuatkan dalam akbar tersebut.Fikir-fikirkanlah sendiri.

Read more...

Asal usul bangsa tidak penting


Mengakui atau tidak memperakui asal usul atau bangsa sendiri tidaklah sesuatu yang penting dalam perjuangan untuk memajukan negeri sabah.Kesinoniman terhadap sesuatu suku yang dianggap sebagai pati disabah adalah semata-mata permainan sesetengah individu tertentu saja.Saya ada bertemu dengan beberapa sahabat suluk bajau dan bugis ketika balik beraya dikeningau baru-baru ini.Saya minta pendapat mereka tentang isu suku kaum kami yang kadang kala disinonimkan dengan pati kemudian diputar balikkan kononnya pati pelipin saja yang pati disabah adalah satu teknik kurang bijak sesetengah bloggerman sabahan dalam memporak-porandakan isu pati disabah.Sahabat suluk saya berpendapat,kenapa kita mesti mahu susah hati kalau pati dihapuskan disabah kerana kita suluk,bajjau dan bugis adalah yang local dan bukannya yang pati.Mereka yang pati sebenarnya sibuk bekerja disektor pembinaan dinegeri kita dan kita pula sibuk menulis tentang mereka.Malangnya apa yang kita tulis ini pati tersebut tidak dapat membacanya juga.Akhirnya dalam kelekaan kita menulis inilah pati akan merampas semua peluang pekerjaan dan kemudian membawa balik hasil yang mereka dapat secara halal mahupun haram kenegara mereka dan kita pula hanya jadi bahan tertawaan orang lain.Pada masa kita ditertawakan oleh orang lain termasuk pati ini,siapa pula yang ingin kita persalahkan?Pada pendapat saya ada lebih baik kita menuliskan satu cadangan agar kerajaan negeri sabah membina satu pertubuhan untuk memberi tunjuk ajar kepada orang tempatan cara-cara bekerja dalam sektor pembinaan atau pertanian agar dimasa akan datang kita orang sabahan tidak lagi perlu mengambil pekerja asing untuk bekerja dalam sektor pembinaan kerana kita sudah mempunyai orang tempatan yang mahir dalam sektor tersebut.Saya juga ingin memberitahu kepada rakan blogger sabahan bahawa saya bukan ingin mempertahankan pati yang disinonimkan dengan suku kaum bugis,bajjau dan suluk.Saya menulis artikel ini sekadar ingin mengajak dan membakar semangat anak peribumi sabahan untuk bangkit bersama dengan kami bugis local,bajjau local dan suluk local untuk berganding bahu menceburi sektor pembinaan dan pertanian agar pati tidak berpeluang untuk bekerja dalam sektor yang saya sebutkan ini.

Read more...

LAWATAN KEKAMPUNG HALAMAN RAKAN SAYA

Cuti selama 15 hari beraya disabah saya gunakan untuk melawat beberapa buah kampung yang mejoriti penduduknya adalah pribumi.Kawasan kampung yang saya lawati adalah dalam kawasan daerah keningau dan Tenom saja.Tujuan saya melawat kampung tersebut adalah untuk melihat sendiri kemajuan yang mereka usahakan tanpa adanya suku kaum bugis dikampung tersebut.Terbukti apa yang para blogger sabahan perjuangkan selama ini hanya tertumpu pada kawasan bandar tanpa melihat kampung-kampung yang sebenarnya memerlukan bantuan mereka yang bijak pandai dalam penulisan tentang politik diSabah.Ketika saya masuk disebuah kampung dalam daerah Tenom,saya terkejut bila melihat rupa bentuk jalan utama untuk masuk ke kampung tersebut yang tidak diletakkan tar tetapi hanya ditaburkan batu-batu kecil sepanjang jalan.Sesampainya saya dikawasan kampung tersebut,saya terus menelefon seorang rakan berbangsa murut untuk bersama saya melawat kampung mereka.Saya beritahu rakan murut saya tujuan saya melawat kampung beliau adalah untuk melihat kemajuan kampung mereka dan rakan saya hanya tersenyum sambil berkata”kampung ini dari dulu sampai sekarang tidak ada yang berubah termasuk jalan raya untuk masuk kekampung ini”katanya.Saya ada merakamkan beberapa buah rumah dikampung tersebut untuk artikel ini tetapi rakan saya meminta agar saya tidak memasukkan gambar rumah orang-orang kampung dalam artikel ini kerana katanya itu semua tidak penting.Saya pun kehairanan dan bertanya apa maksudnya dengan perkataan tidak penting itu.Rakan saya kemudian memberitahu saya bahawa keadaan rumah yang usang dan ada yang macam mahu roboh adalah kerana tuan rumah itu sendiri yang malas untuk berusaha memperbaiki rumah mereka.Selepas hampir dua jam melawat kampung tersebut saya pun meminta diri untuk balik ke pekan keningau kerana ada kerja lagi yang hendak saya selesaikan pada sebelah petangnya pula.Rakan saya hanya meminta saya memasukkan gambar jalanraya kekampung mereka dan meminta saya tidak memberitahu nama kampung mereka kepada umum kerana katanya biarlah masa saja yang menentukan segalanya.

JALAN RAYA AWAL TAHUN 80an MASIH DIGUNA PAKAI HINGGA HARI INI

Read more...

Siap ada overtime lagi..


Saya menghabiskan cuti hariraya selama 15 hari semata-mata untuk melihat pati apa yang menguasai pekan keningau saat ini.Selama ini saya banyak membaca tentang pati melalui sabah forum yang seringkali membincangkan permasalahan pati bugis disabah.Oleh kerana saya tidak setuju jika sabah forum mengatakan suku kaum bugis atau pati bugis yang menguasai pasar malam keningau yang berniaga tanpa sebarang permit membuatkan saya mengambil cuti selama 15 hari dan terus menempah tiket penerbangan untuk balik kesabah melihat sendiri kebenaran pernyataan dalam sabah forum tentang banyaknya pati dikeningau.



Saya telah menyediakan camera digital cyber shot 3.2 untuk merakam gambar- gambar sebagai bukti bahawa bukan suku kaum bugis atau bugis pati yang berniaga secara haram dipasar malam keningau.Dari bahasa yang mereka pertuturkan,jelaslah bahawa mereka ini bukan bugis local mahupun bugis pati tetapi mereka ini adalah pati filipin berbangsa sulok dan bukannya sulok local.Mereka ini sebenarnya sudah berkali-kali dihalang oleh majlis daerah keningau namun mereka tetap berdegil dan meneruskan perniagaan menjual ikan secara haram dipasar malam keningau.Tujuan saya merakamkan gambar penjualan ikan secara haram dipasar malam keningau hanyalah untuk memberikan jawapan kepada sabah forum bahawa bukan pati bugis atau bugis local yang berniaga secara haram dikeningau sepertimana yang mereka tulis di sabah forum.



Saya sangat-sangat berharap kepada para penulis sesuatu artikel mengenai pati mahupun isu perkauman agar menyelidiki terlebih dahulu sebelum membuat suatu andaian dalam penulisan artikel mereka.Pesanan saya kepada penduduk tempatan daerah keningau,"tolong jangan beli ikan yang dijual secara haram dipasar malam keningau kerana dengan membeli ikan daripada mereka kita sekaligus memajukan perniagaan mereka dan jangan sekali-kali menyalahkan majlis daerah keningau jika penjual ikan ini masih menjualnya secara terbuka kerana andalah sebagai pembeli yang harus dipersalahkan jika terus membeli ikan daripada mereka".Jika ada diantara penulis blog sabahan mahupun penulis forum keningau yang tidak setuju dengan penulisan artikel ini bererti mereka secara total menyetujui penjualan ikan secara haram diKeningau pada masa ini.


Gambar diatas adalah bukti yang bukan suku kaum bugis yang merebut peluang perniagaan dari penduduk tempatan keningau saat ini.Gambar dibawah ini pula bukti bahawa pati sulok pelipin ada overtime pula pada sebelah tengah hari di hadapan bangunan lama pekan keningau.




Read more...

Arung Palakka, Putra Terbaik Tanah Bugis



Arung Palakka (lahir di lamatta, mario-ri wawo, soppeng , 15 september 1634 wafat di bontoala 6 april 1696 dalam usia 61 tahun) adalah sultan bone dari tahun 1972-1696. Saat masih jadi pangeran, ia memimpin kerajaannya dalam meraih kemerdekaan dari kesultanan gowa pada tahun 1660-an. Ia bekerjasama dengan belanda dalam merebut kotamakassar.Palakka membawa suku bugis menjadi kekuatan maritim besar dan mendominasi kawasan tersebut selama hampir seabad. Arung Palakka bergelar “La Tan-ri tatta To urong To-ri SompaE Petta MalampE’E Gemme’na Daeng Serang To’ Appatunru Paduka Sri Sultan Sa’admuddin, [MatinroE-ri Bontoawala], Arung Bone.



BIOGRAFI


Lahir di lamatta, Mario ri Wawo, Soppeng, Tanggal 15 september 1634, anak dari Lapottobunna, Arung Tanah Tengnga dengan istrinya, We Tan-ri Suwi, Datu Mario-ri Wawo, anak dari La tan-ri Ruwa Paduka sri sultan adam, arumpone bone. Arung Palakka meninggal di bontoala, kerajaan gowa (sekarang kabupaten Gowa) pada tanggal 6 april 1969 di makamkan di bontobiraeng.



PERNIKAHAN

-Menikah pertama dengan Arung Kaju (bercerai)
-Menikah ke dua kalinya dengan sira Daeng Talele karaeng ballajawa pada 16 maret 1668 (bercarai pada 26 januari 1671), (lahir pada 10 september 1634, meninggal 11 februari 1721), sebelumya istri dari karaeng bontomaronu, dan karaeng karunrung’ Abdul hamid, mantan tuma bicara-butta gowa, anak perempuan dari I-MALLEWAI Daeng Manasa karaeng mataoya, karaeng cendrana dan kadang sebagai Tumalailng gowa, oleh istrinya, daeng mangeppe, anak dari I-mallingkaang daeng mannyon-ri karaeng matoaya sultan abdullah awwal al-islam, karaeng tallo.

-Menikah ketiga kalinya di soppeng, 20 juli 1673 dengan We tan-ri pau adda sange datu ri watu [matinroe_ri madello] datu soppeng, sebelumnya istri dari la suni, adatuwang sidendreng, dan anak perempuan dari La tan-ri bali beowe II, datu ri soppeng.

-Menikah ke empat kalinya pada 14 september 1684, dengan Daeng marannu, karaeng laikang (meninggal pada 6 mei 1720), sebelumnya istri dari karaeng bontomanopo muhammad, dan anak dari pekampi daeng mangempa karaeng bontomanonu, gowa.



ARUMPONE BONE


Menggantikan ibunya sebagai datu Mario_ri Wawo ke 15. Mendapatkan gelar arung palakka sebagai hadiah membebaskan rakyatnya dari penjajahan makassar. Di akui oleh belanda sebagai arung pattiru, palette, dan palakka di bone dan dautu mario-ri wawo di soppeng, bantaeng, dan bontoala, 1670.





Prinsip Orang Bugis

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْم

Prinsip Orang Bugis

  • 1. Keturunan yang diajarkan bagaimana mempertahankan kehormatan keluarga.
  • 2. Keturunan yang dibesarkan dengan memandang perempuan sebagai simbol kehormatan keluarga.
  • 3. Keturunan yang diajarkan untuk menjaga martabat orang lain dan dirinya sendiri.
  • 4. Keturunan yang diajarkan untuk tidak tunduk kepada orang lain.
  • 5. Keturunan yang ingin bebas merdeka berjuang dan berusaha untuk bertahan hidup.
  • 6. Keturunan yang berabad abad mentalnya telah dibentuk dan ditempa dengan keras oleh gelombang
  • 7. Keturunan yang diajarkan berani menghadapi masalah dan tidak lari dari kenyataan hidup.dan
  • 8. Keturunan yang berani berbicara hanya jika ada BUKTI.

(SALAMA TOPADA SALAMA)

SUMBER: http://www.rappang.com/2009/11/prinsip-orang-bugis.html


keterangan

SILA KLIK "DISINI" UNTUK PENJELASAN TENTANG BLOG SAYA

Hidup memerlukan pengorbanan,
Pengorbanan memerlukan perjuangan,
Perjuangan memerlukan kekuatan,
Kekuatan memerlukan keyakinan,
Keyakinan menentukan kejayaan,
Kejayaan membawa kebahagiaan...
Hidup tanpa cita-cita adalah mati
Cita-cita tanpa usaha adalah mimpi






SENARAI BLOG SAYA

Satisfaction.com Free Comment Codes Satisfaction.com Free Comment Codes

  © Blogger templates Shiny by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP