ASALAMUALAIKUM DAN SALAM MESRA KEPADA SEMUA PELAWAT BLOG BUGISBUKANPATI.BLOGSPOT.COM.BLOG INI BUKAN BLOG POLITIK ATAU BLOG UNTUK MEMECAH BELAHKAN MASYARAKAT DISABAH.KEWUJUDAN BLOG INI SEKADAR INGIN MEMBERI PENJELASAN KEPADA UMUM,BAHAWA SUKU KAUM BUGIS YANG ADA DISABAH DAN MEMILIKI PENGENALAN DIRI YANG SAH TIDAK BOLEH DICOP ATAU DILABEL SEBAGAI PENDATANG TANPA IZIN ATAU SINGKATANNYA PATI DAN BLOG INI TIDAK BERMAKSUD UNTUK MENENTANG MANA-MANA ORGANISASI YANG ADA DISABAH.SEKIRANYA ADA ARTIKEL SAYA YANG TERLALU KASAR PENGGUNAAN AYATNYA.PEMBACA BOLEH BERIKAN KOMEN ATAU PENDAPAT YANG BERNAS DIKOTAK CBOX YANG TELAH DISEDIAKAN DIBLOG INI DAN SAYA AKAN MEMADAMKAN ARTIKEL TERSEBUT DARI BLOG INI DENGAN SERTA MERTA.







Bendera Malaysia dikenali sebagai Jalur Gemilang, mengandungi 14 jalur merah dan putih (melintang) yang sama lebar bermula dengan jalur merah di sebelah atas dan berakhir dengan jalur putih di sebelah bawah, tanda keanggotaan yang sama dalam persekutuan 13 buah negeri dan 1 kerajaan persekutuan - Johor, Kedah, Kelantan, Melaka, Negeri Sembilan, Pahang, Pulau Pinang, Perak, Perlis, Sabah,Sarawak, Selangor dan Terengganu dan Kerajaan Persekutuan.


Bahagian yang berwarna biru tua di atas sebelah kiri membawa ke bawah hingga atas jalur merah yang kelima itu maknanya perpaduan rakyat Malaysia. Bahagian biru tua itu mengandungi anak bulan tanda Agama Islam - agama bagi Persekutuan (Malaysia).


Bintang pecah 14 itu tanda perpaduan 13 buah negeri dan Kerajaan Persekutuan. Warna kuning pada anak bulan dan bintang itu ialah warna Diraja bagi Duli-duli Yang Maha Mulia Raja-raja.


Sumber:http://ms.wikipedia.org/wiki/Bendera_Malaysia



Wanita Islam Antara Dua Sempadan

>> Isnin, 19 Julai 2010


UMUMNYA wanita Islam hari ini terperangkap dalam dua sempadan budaya yang bertentangan - sempadan tradisi yang serba terkongkong dan sempadan budaya Barat yang bebas tanpa batas. Pihak yang berjuang untuk membebaskan wanita, berusaha mengeluarkan wanita Islam dan kongkongan tradisi itu kepada kehidupan bebas wanita Barat. Mereka yang berusaha menyelamatkan wanita Islam daripada khayalan dan kebebasan palsu Barat pula berusaha supaya wanita kekal dalam kongkongan budaya tradisi.



MOHD NAKHAIE AHMAD berpendapat kedua-duanya gagal menemui jalan Islam yang membebaskan wanita secara mutlak. Ikuti bahagian pertama tulisannya.



PEJUANG pembebasan wanita Islam yang terpengaruh dengan gerakan pembebasan wanita Barat, mempunyai tanggapan keadaan yang dialami wanita Islam kini disebabkan keadaan tradisi yang dibentuk oleh Islam. Mereka tidak sedar dan tidak mahu menyedari yang keadaan itu sebenarnya adalah penyelewengan daripada ajaran Islam. Apabila mereka berjuang membawa wanita Islam ke arah pembebasan yang diperjuangkan wanita Barat, mereka sebenarnya sedang membebaskan wanita Islam daripada cengkaman mulut harimau untuk memasuki rahang buaya.




Kalangan yang berusaha menyelamatkan wanita Islam daripada dipengaruhi budaya Barat mengurung wanita mereka dalam rumah dan menafikan segala hak dan kebebasan wanita. Mereka menjadikan wanita seolah-olah hamba abdi. Peranan wanita bagi golongan ini hanya untuk memberikan khidmat seks kepada lelaki. Shaik Mohammad al-Ghazali dan Shaikh Yusuf Qardhawi menceritakan bagaimana seorang khatib berbicara dalam khutbahnya bahawa wanita Islam kononnya, tidak boleh keluar seumur hidupnya kecuali tiga kali: Pertama pada hari ia keluar dari perut ibunya ke dunia; kedua ialah dari rumah ibu bapanya ke rumah suaminya dan ketiga dari rumah suaminya ke kubur.Zana dan Nadia Muhsin ialah dua gadis yang lahir ke dunia hasil perkongsian hidup tanpa nikah antara Muthanna Muhsin dan Mariam.




Muthanna seorang imigran dari Yaman yang beragama Islam. Mariam ialah seorang berketurunan campuran Pakistani dan Inggeris. Bapanya berbangsa Pakistan. Ibunya berbangsa Inggeris. Mariam bersama ibu dan adiknya pulang ke England selepas kematian bapanya dan membesar dalam persekitaran masyarakat Barat. Selepas mendapat pekerjaan Mariam tinggal bersendirian di sebuah flat di kota Manchester yang disewanya. Ketika inilah ia menemui Muthanna dan mereka tinggal bersama sebagai suami isteri tanpa berkahwin. Hasil perkongsian hidup itu mereka mendapat beberapa orang anak. Zana dan Nadia ialah anak ketiga dan keempat daripada perkongsian itu.




Keluarga ini dari benih Islam. Tetapi sudah tidak menghiraukan lagi cara hidup Islam. Mereka mengamalkan budaya Barat dan hidup bebas tanpa ikatan luhur. Mereka tidak lagi dapat ditampilkan sebagai orang Islam dari segi budaya hidup. Kehidupan mereka penuh dengan pergolakan dan krisis. Mariam dengan kehidupan cara Baratnya. Muthanna, meskipun tidak lagi mematuhi agamanya, tetapi masih berpegang kepada tradisi kampung di Yaman yang percaya bahawa salah satu daripada sifat kelakian itu ialah tidak memberi muka kepada wanita. Wanita mestilah tunduk kepada keinginan lelaki dan patuh kepada suami, walau apapun keadaan dan kehendak suami itu. Dua budaya dan tradisi bertentangan bertembung di pentas dunia yang menghadapi kemelut nilai yang serius. Kemelut yang menggambarkan bagaimana sebahagian orang Islam terperangkap dalam kongkongan tradisi dan kehidupan yang berkecai dalam kebebasan tanpa batas.



Muthanna merasakan hidup anak-anaknya di England tidak begitu sesuai dengan sifat kelakian dan budaya bangsanya, mengatur perkahwinan anaknya dengan orang di kampungnya di Yaman. Ini dilakukan tanpa pengetahuan si ibu. Secara berkomplot ia berjaya menghantar anaknya yang pertama Ahmad dan adiknya Laila ke Yaman. Kemudian, dengan cara yang sama, ia mengatur perkahwinan Zana dan Nadia dengan anak kawannya di kampung asal mereka di Yaman. Kawannya itu adalah imigran sepertinya yang mempunyai anak di kampung masing-masing.



Zana menceritakan bagaimana penindasan yang berlaku ke atas dirinya dan wanita Islam di kampung tempat mereka tinggal di Yaman dalam buku The Sold. Penindasan itu berlaku dalam tradisi masyarakat Arab yang tidak ada kaitan dengan Islam, kecuali mereka beragama Islam. Penindasan yang menimpa wanita Islam itu hampir menyamai penindasan yang berlaku ke atas wanita di zaman Jahiliah yang kemudiannya dibebaskan oleh Islam. Apakah keadaan yang berlaku itu menunjukkan cara hidup Jahiliah kembali semula menguasai sebahagian masyarakat Islam di negara seperti Yaman itu? Atau penulis keterlaluan dalam memberikan gambaran mengenai kehidu pan wanita Islam di desa di Yaman itu.



Keadaan yang sama berlaku kepada Tehmena Durrani seperti yang dipaparkan dalam My Feudal Lord, Samihah dalam The Princess, Betty Mahmoodi dalam Not Without My Daughter dan lain-lain. Wanita Islam yang terbabit melihat di depan mereka hanya dua sempadan iaitu tradisi yang serba terkongkong dan cara hidup Barat yang serba bebas. Jika mereka inginkan kebebasan mereka mesti meninggalkan kehidupan tradisi dan memasuki sempadan kehidupan Barat. Tiada lagi jalan lain untuk dipilih. Bagaimanapun wanita ini tidak boleh dianggap mewakili wanita Islam yang sebenar kerana mereka tidak memahami Islam dan tidak beramal dengan cara hidup Islam sebenar. Demikian juga lelaki yang terbabit dalam kisah mereka tidak dapat mewakili lelaki Islam, kerana jahil dan tidak menghayati ajaran Islam.



Tehmena Durrani tidak boleh mewakili wanita Islam kerana mengkhianati suaminya yang asyik memburu kejayaan dan terlalu mempercayai keikhlasan isterinya. Tehmena tidak menghiraukan dosa dan pahala untuk mencari lelaki impian dan mengejar lelaki glamour yang bernama Mustafa Kar, seorang ahli politik dan orang kanan Zulfikar Ali Butto. Mustafa Kar yang menjadi pasangan Tehmena, tidak boleh dijadikan contoh lelaki Islam, kerana sifat kejamnya terhadap wanita dan melakukan maksiat dan mungkar yang tidak layak, walaupun untuk menjadi seorang khadam, dalam kehidupan Islam yang sebenar. Begitu juga Muthanna Muhsin dan Mariam, tidak boleh mewakili lelaki dan wanita Muslim, kerana tidak menghayati kebudayaan Islam, sebaliknya hidup mengikut kebudayaan dan cara hidup Barat yang permisiveness.



Tetapi orang seperti Mustafa Kar, Muthanna Muhsin dan yang seumpama mereka, ditonjolkan sebagai lelaki Islam dan wanita seperti Tehmena ditonjolkan sebagai wanita Islam. Keburukan mereka dilabelkan sebagai keburukan Islam dan kezaliman mereka digambarkan sebagai kezaliman Islam. Kepincangan budaya tradisi masyarakat mereka digambarkan sebagai kepincangan budaya Islam. Beginilah Islam menjadi mangsa kepada serangan yang tidak adil akibat kepincangan akhlak dan penyelewengan pemeluknya yang tidak lagi menghiraukan ajaran agama yang mereka anuti. Keadaan yang memburukkan nasib wanita sekali gus memburukkan imej Islam. Kerana itu, pembebasan wanita mestilah menjadi salah satu agenda penting dalam perjuangan membangun semula sistem Islam. Umat Islam mesti dibebaskan daripada mulut harimau dan rahang buaya. Ia mestilah bebas di daratan luas yang disediakan oleh Islam.



Sumber: (Dipetik dari Berita Harian Online Oktober 7, 1997)

0 ulasan:

Arung Palakka, Putra Terbaik Tanah Bugis



Arung Palakka (lahir di lamatta, mario-ri wawo, soppeng , 15 september 1634 wafat di bontoala 6 april 1696 dalam usia 61 tahun) adalah sultan bone dari tahun 1972-1696. Saat masih jadi pangeran, ia memimpin kerajaannya dalam meraih kemerdekaan dari kesultanan gowa pada tahun 1660-an. Ia bekerjasama dengan belanda dalam merebut kotamakassar.Palakka membawa suku bugis menjadi kekuatan maritim besar dan mendominasi kawasan tersebut selama hampir seabad. Arung Palakka bergelar “La Tan-ri tatta To urong To-ri SompaE Petta MalampE’E Gemme’na Daeng Serang To’ Appatunru Paduka Sri Sultan Sa’admuddin, [MatinroE-ri Bontoawala], Arung Bone.



BIOGRAFI


Lahir di lamatta, Mario ri Wawo, Soppeng, Tanggal 15 september 1634, anak dari Lapottobunna, Arung Tanah Tengnga dengan istrinya, We Tan-ri Suwi, Datu Mario-ri Wawo, anak dari La tan-ri Ruwa Paduka sri sultan adam, arumpone bone. Arung Palakka meninggal di bontoala, kerajaan gowa (sekarang kabupaten Gowa) pada tanggal 6 april 1969 di makamkan di bontobiraeng.



PERNIKAHAN

-Menikah pertama dengan Arung Kaju (bercerai)
-Menikah ke dua kalinya dengan sira Daeng Talele karaeng ballajawa pada 16 maret 1668 (bercarai pada 26 januari 1671), (lahir pada 10 september 1634, meninggal 11 februari 1721), sebelumya istri dari karaeng bontomaronu, dan karaeng karunrung’ Abdul hamid, mantan tuma bicara-butta gowa, anak perempuan dari I-MALLEWAI Daeng Manasa karaeng mataoya, karaeng cendrana dan kadang sebagai Tumalailng gowa, oleh istrinya, daeng mangeppe, anak dari I-mallingkaang daeng mannyon-ri karaeng matoaya sultan abdullah awwal al-islam, karaeng tallo.

-Menikah ketiga kalinya di soppeng, 20 juli 1673 dengan We tan-ri pau adda sange datu ri watu [matinroe_ri madello] datu soppeng, sebelumnya istri dari la suni, adatuwang sidendreng, dan anak perempuan dari La tan-ri bali beowe II, datu ri soppeng.

-Menikah ke empat kalinya pada 14 september 1684, dengan Daeng marannu, karaeng laikang (meninggal pada 6 mei 1720), sebelumnya istri dari karaeng bontomanopo muhammad, dan anak dari pekampi daeng mangempa karaeng bontomanonu, gowa.



ARUMPONE BONE


Menggantikan ibunya sebagai datu Mario_ri Wawo ke 15. Mendapatkan gelar arung palakka sebagai hadiah membebaskan rakyatnya dari penjajahan makassar. Di akui oleh belanda sebagai arung pattiru, palette, dan palakka di bone dan dautu mario-ri wawo di soppeng, bantaeng, dan bontoala, 1670.





Prinsip Orang Bugis

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْم

Prinsip Orang Bugis

  • 1. Keturunan yang diajarkan bagaimana mempertahankan kehormatan keluarga.
  • 2. Keturunan yang dibesarkan dengan memandang perempuan sebagai simbol kehormatan keluarga.
  • 3. Keturunan yang diajarkan untuk menjaga martabat orang lain dan dirinya sendiri.
  • 4. Keturunan yang diajarkan untuk tidak tunduk kepada orang lain.
  • 5. Keturunan yang ingin bebas merdeka berjuang dan berusaha untuk bertahan hidup.
  • 6. Keturunan yang berabad abad mentalnya telah dibentuk dan ditempa dengan keras oleh gelombang
  • 7. Keturunan yang diajarkan berani menghadapi masalah dan tidak lari dari kenyataan hidup.dan
  • 8. Keturunan yang berani berbicara hanya jika ada BUKTI.

(SALAMA TOPADA SALAMA)

SUMBER: http://www.rappang.com/2009/11/prinsip-orang-bugis.html


keterangan

SILA KLIK "DISINI" UNTUK PENJELASAN TENTANG BLOG SAYA

Hidup memerlukan pengorbanan,
Pengorbanan memerlukan perjuangan,
Perjuangan memerlukan kekuatan,
Kekuatan memerlukan keyakinan,
Keyakinan menentukan kejayaan,
Kejayaan membawa kebahagiaan...
Hidup tanpa cita-cita adalah mati
Cita-cita tanpa usaha adalah mimpi






SENARAI BLOG SAYA

Satisfaction.com Free Comment Codes Satisfaction.com Free Comment Codes

  © Blogger templates Shiny by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP